Umeå pastorat

I centrala Umeå står Umeå stads kyrka mitt i livet och bruset. Där möter vi människor i livets alla skeenden med Jesus som förebild och församlingen som vårt nav. Vill du tillsammans med oss vara med att utveckla, utmanas och växa tillsammans i alla dessa möten?

Umeå stads kyrka har ett rikt gudstjänst- och konsertliv. I kyrkan ryms både gemenskap och kultur. Samtidigt är kyrkan också en plats för enskildhet. Många människor kommer till kyrkan för att sitta ned en stund. I centrala Umeå blir utsattheten också märkbar. Där har också vi som kyrka en stor uppgift.  Arbetslaget i Umeå stads kyrka, med församlingsgården Öst på stan, består av 17 medarbetare som arbetar i tre team med olika fokusområden – ”Samtal och ungdom”, ”Mötesplatser och diakoni” samt ”Kyrkorum och kultur”. Teamen driver utveckling inom respektive fokusområde samtidigt som samverkan sker mellan såväl teamen, mellan medarbetare i hela stadsförsamlingen

Umeå stadsförsamling har fyra kyrkor där Umeå stads kyrka tillsammans med Västerslättskyrkan, Ersbodakyrkan och Ersmarkskyrkan, omfattar både Umeå stadskärna och bostadsområden i Umeås ytterkanter. Umeå stadsförsamling är med sina 34 000 invånare Västerbottens största församling. Umeå stadsförsamling har ca. 40 anställda.

Du kommer att ingå i teamet ”Mötesplatser och diakoni” med uppdraget att tillsammans med både anställda och ideella medarbetare söka vägar att vara kyrka i centrala Umeå.

Vi söker dig som har ett hjärta för att evangeliet skall nå alla, oavsett om det gäller den som sitter på bänken inne i kyrkan eller på parkbänken utanför eller på ett äldreboende. Du vill därför arbeta utåtriktat och relationsskapande för att hitta vägar att nå dit. Du kommer också regelbundet vara en del av vårt gudstjänstliv i Umeå stads kyrka, samt arbeta med konfirmander och kyrkliga handlingar i hela pastoratet.

Du är prästvigd enligt Svenska kyrkans ordning och delar Svenska kyrkans värdegrund. Krav, meriterande om du har erfarenhet av att möta människor i olika skeden av livet.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde januari -23 eller enligt överenskommelse.

Tillträde Enligt ök
Sysselsättningsgrad 100 %