Umeå pastorat

Är du nyfiken på att arbeta i en mindre församling med många olika uttryck för kristen tro? Läs vidare!

Umeå Maria församling är en varm och levande församling där församlingsråd, arbetslag och ideella medarbetare arbetar för att vara kyrka på Marie-områdena. Det finns också en strävan och prioritering i vår verksamhet mot ofrivillig ensamhet och ohälsa.

Om jobbet

I Mariakyrkan finns ett rikt gudstjänstliv med olika liturgiska uttryck där mötet med människor har en central plats. Du är som präst en viktig del i den fortsatta utvecklingen av församlingen och du kommer också vara en del av konfirmationsarbetet där vi samverkar i Umeå pastorat. Eftersom kriminalvården kommer att utöka sin verksamhet är det troligt att pastoratet behöver fler personer med en del av sin tjänst avsatt för detta. Kanske kan det vara något som intresserar dig?

Om dig

Du är prästvigd för tjänst i Svenska kyrkan och delar Svenska kyrkans tro och värdegrund. Erfarenheter från församlingsverksamhet och mötet med människor i olika åldrar är meriterande. Även kompetens och utövande av själavårdande samtal är meriterande, liksom kunskap om den fromhet som är präglad av Taizé. Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i din roll som präst hos oss. Du är duktig på att samarbeta, har förmåga till nytänkande och ser även värdet i de traditioner och uttryck som är väl förankrade i församlingen.

Villkor

Tjänsten är heltid och tillsvidare. Tillträde 16 januari 2023 eller enligt överenskommelse.  Bifoga personligt brev, CV och prästbrev till din ansökan. Vi ser fram emot din ansökan senast den 30 november.

Tillträde Enligt ök
Sysselsättningsgrad 100 %