Umeå pastorat

Nu söker vi dig som vill arbeta med musik och med musikens läkande och stärkande egenskaper till en kombinerad tjänst som kantor i Umeå Maria församling och i sjukhuskyrkan i Umeå.

Arbetsuppgifter Mariakyrkan

Umeå Maria församling är en varm och levande församling där församlingsråd, arbetslag och ideella medarbetare arbetar för att vara kyrka på Marie-områdena. Det finns också en strävan och prioritering i vår verksamhet mot ofrivillig ensamhet och ohälsa.

Musiken är en bärande del av gudstjänstlivet och din uppgift är att ansvara för och utveckla det musikaliska uttrycket. Församlingen har varje vecka flera gudstjänster med olika inriktningar, både liturgiskt och musikaliskt. Söndagens gudstjänst firas nästan uteslutande som högmässa. Mariakyrkan har en helmekanisk orgel med två manualer, 17 stämmor, invigd 2015. Dessutom finns här två flyglar samt flera digitala pianon, både portabla och stationära. I församlingen arbetar även en organist.

Förutom gudstjänster så innebär tjänsten att leda ”Sång till hälsa” som är en friskvårdskör, sångstunder på äldreboende samt olika inslag i församlingens verksamhet. Du kommer, som pastoratets alla musiker, tjänstgöra vid kyrkliga handlingar i hela Umeå.

Arbetsuppgifter sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är en del av den gemensamma diakonala verksamheten i Svenska kyrkan i Umeå, med arbetet förlagt till Norrlands Universitetssjukhus. Där ser vi musiken som en del i sjukhuskyrkans själavård för patienter, anhöriga och personal på sjukhuset. I tjänsten ingår att finnas med vid avdelningsbesök, att leda sjukhuskyrkans sånggrupp och att spela vid gudstjänster och morgonböner i sjukhusets andaktsrum. Arbetet sker företrädesvis på vardagar samt vid söndagens gudstjänst. I sjukhuskyrkan finns ett digitalt piano.

Du är utbildad kantor med god förmåga att både samarbeta med andra och driva eget utvecklingsarbete. Du är intresserad av och engagerad i de verksamheter som bedrivs och hittar ditt sätt att bidra till dessa. Du ser musiken som en del i ett diakonalt arbete som ett stärkande och läkande verktyg och har en stor musikalisk bredd. Du behärskar både orgel och piano samt kan kompa på gitarr. Du bör vara van och orädd att möta människor i olika åldrar och livssituationer. Erfarenhet av församlingsverksamhet och att vara en del av ett kyrkligt arbetslag är meriterande.

Tjänsten är tillsvidare på heltid. Tillträde 1 februari eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 12 december.

Tillträde 1 februari eller enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %