Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Enheten förpolicydialog söker en policyrådgivare

Vår verksamhet

Tjänsten är placerad på enheten för policydialog på avdelningen för kyrkoliv på Svenska kyrkans kyrkokansli. Enheten har som uppdrag stärka och stödja nationell nivås företrädarskap och kapacitet i policy- och påverkansarbetet. Enheten ansvarar också för utveckling av kyrkokansliets arbete med samhällskontakter och påverkansinsatser på nationellt och EU-nivå.

Läs gärna mer på www.svenskakyrkan.se

Dina arbetsuppgifter

Policyrådgivaren kommer att bidra till Svenska kyrkan arbete med omvärldsbevakning, strategiskt analys- och utredningsarbete och beredning av ärenden utifrån det aktuella samhällsläget och pågående lagstiftningsprocesser. Arbetet innebär även nära samverkan med ekumeniska och civilsamhällesaktörer.

Dina kvalifikationer

Du har en relevant akademisk examen, såsom exempelvis statsvetare eller jurist. Ett krav för denna tjänst är att du är väl förtrogen med Svenska kyrkans organisation och verksamhet och har vana av att ta fram beslutsunderlag och bereda ärenden. Det är meriterande om du har annan vana av att arbeta med samhällspolitiska och lagstiftande processer.
Erfarenhet av påverkansarbete och samverkan inom civilsamhället är meriterande, så även sakkunskap och nätverk inom områden där Svenska kyrkans har verksamhet.

I den här rollen krävs att du är van att arbeta under tidspress och har mycket god skriftlig framställan på svenska och engelska. Du behöver snabbt kunna sätta dig in i nya frågeställningar, arbeta självständigt och leverera vid givna deadlines. Vi ser vidare att du har god administrativ, organisatorisk förmåga och datorvana.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tjänsten är ett vikariat på 100 % med tillträde enligt överenskommelse, till och med 2023-08-18.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta Ariane Rodert, chef vid enheten för policydialog,
ariane.rodert@svenskakyrkan.se, 018-16 99 74

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Löneform månadslön