Kyrkokansliet

Folkbildningsansvarig

Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda i Uppsala och runt om i Sverige finns tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framförallt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer, människor som få andra når. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer. Act, Svenska kyrkans finansierar sin verksamhet främst genom gåvor och institutionella medel från SIDA och EU. 2021 var den totala omsättningen 455 miljoner kronor varav 140 miljoner kronor var gåvor.

Din arbetsplats finns på Kyrkokansliet i centrala Uppsala i vacker miljö ett stenkast från Domkyrkan, Uppsala Universitet och Fyrisån. Tjänsten finns idag på enheten för engagemang som jobbar för att stötta och stärka Act Svenska kyrkans rörelse av ideella och anställda genom informations- och kommunikationsmaterial, personliga kontakter, opinionsbildande kampanjer, utbildningar, utbyten och insamlingsaktiviteter. Du är del av ett kompetent arbetslag som jobbar med att inspirera och engagera människor till ökat engagemang och givande och därmed möjliggöra för alla medmänniskors rätt till ett värdigt liv.

Om uppdraget

Vi söker dig som vill vara med och öka kunskapen om vad svenskt bistånd bidrar till och specifikt hur Act Svenska kyrkan jobbar utifrån fem fokusområden för att förändra världen. Det större uppdraget handlar om att öka engagemanget för globala rättvisefrågor.  Det specifika uppdraget handlar om att underhålla, utveckla och marknadsföra vår kunskapsportal Actum som är strukturerad utifrån våra fem fokusområden; Jämställdhet och Hälsa, Försörjning och Klimaträttvisa, Tro och Lärande, Fred och Demokrati samt Katastrofinsatser. Portalen är framtagen för att möjliggöra folkbildning och utbildning i våra stift och församlingar och vara en samlingsplats för kunskapsfördjupning samt ta del av vad våra partner jobbar med och varför. Portalen ska succesivt utvecklas mot att bli mer och mer interaktiv och få fler funktioner för att i ännu större utsträckning bli en portal som också visar på allt det fantastiska engagemanget som finns runt om i stift och församlingar.

Vi tror att arbete i team ökar kreativiteten, ger bättre lösningar och ökar resultaten. Därför söker vi dig som gärna delar med dig av dina kunskaper till kollegor, engagerar dig för helheten och gärna är med och vidareutvecklar arbetet, samtidigt som du tar ansvar för ditt specifika arbetsområde och är självgående i arbetet.

Kvälls- och helgarbete samt resor i tjänsten förekommer.

Vem är du?

Du har högskoleutbildning inom globala rättvisefrågor, teologi, mänskliga rättigheter, kommunikation eller pedagogik. Du är kreativ och driven och jobbar gärna mot tydliga mål. Du är organiserad och har en god förmåga att samarbeta med och inspirera din omgivning. God muntlig kommunikations- och presentationsförmåga är meriterande och du kan kommunicera och dela med dig av komplex information på ett målgruppsanpassat och lättbegripligt sätt. Du ska ha förmåga att inspirera människor i utbildningssituationer och vara en god relationsskapare. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta nära eller i Svenska kyrkans stift och församlingar och har god förståelse för kyrkans organisation. Att ha jobbat med webbutveckling, webbdesign, sociala medier eller annan digital kommunikation är meriterande.

Du är flytande i svenska och engelska både i tal och skrift.

Vi förutsätter att du som söker delar Svenska kyrkans värderingar, som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder
Heltid, visstidsanställning 11 månader med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast, enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Tinde Carlbrand

Fackliga företrädare
Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2023.

Eftersom urval sker löpande tar vi gärna emot din ansökan så snart som möjligt, allra senast den 8 januari 2023.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Snarast eller enligt överenskommelse