Sundsvalls församling

Bli vår nya kyrkvaktmästare i en vacker och målmedveten stad. Sundsvalls församling har en bred verksamhet och ett livfullt och välbesökt gudstjänstliv. Vi har två större kyrkor, Gustav Adolfs kyrka, som är Sundsvalls stads landmärke, och Skönsmons kyrka. Därtill kommer två skärgårdskapell och gravkapell. Vår nya kyrkvaktmästare kommer huvudsakligen att arbeta i Gustav Adolf Kyrka. Församlingen kommer inom ett par år att ingå i det kommande Medelpads södra pastorat.

Här finns en öppen gemenskap som möter människor där de är och erbjuder ett sammanhang att reflektera och växa i sin kristna tro. Församlingen har ca 16.500 medlemmar och ca 50 tillsvidareanställda som brinner för sina uppdrag. Vi månar om en god arbetsmiljö och genomtänkt personalvård.

Vi söker nu en kyrkvaktmästare på heltid. I tjänsten ingår tjänstgöring dagtid, kvällar och helger (även storhelger). Arbetsuppgifterna består bland annat av att vårda kyrkorummet och dess inventarier, ställa i ordning inför de alla olika gudstjänster och kyrkliga handlingar som vi erbjuder i kyrkan (ex. konserter, vigslar, dop och begravningar), sköta ljud och ljus samt möta våra kyrkobesökare. Viss schemaplanering för våra gudstjänstvärdar, volontärer och sommarjobbande ungdomar förekommer också. Även andra arbetsuppgifter inom församlingen kan tillkomma.

Vi söker dig som trivs med att vara ansiktet utåt för vår kyrka och vår församling. Du delar kyrkans värderingar och är intresserad av hantverk, historia och kultur. Du är tekniskt kunnig och har dokumenterad utbildning och/eller erfarenhet av ljud och mixerbord. Du har även tidigare erfarenhet av att arbeta med gudstjänster, kyrkliga handlingar och konserter.

Som person är du som söker:

• Trygg, stabil och har självinsikt.
  • Självgående och tar ansvar för dina uppgifter.
  • Energisk och positivt inställt till arbetet och dina kollegor.
  • Strukturerad, noggrann och punktlig.
  • Samarbetsvillig, flexibel och tillgänglig.
  • Serviceinriktad och kommunicerar tydligt.
  • Lojal och handlar i enighet med fattade beslut.

Tillträde 2023-04-01 eller enligt överenskommelse. Vi erbjuder en längre introduktion till denna tjänst då vår nuvarande kyrkvaktmästare går i pension hösten 2023.

Välkommen med din ansökan senast 2023-01-08. Ansök genom att besvara ett antal frågor samt ladda upp CV och personligt brev. Urval görs löpande.

Upplysningar om tjänsten

Kyrkoherde Anna Stenund 073-27 10 111 (fram tills den 31/12)

Vikarierande kyrkoherde Lovisa Schmidt 060-53 10 114 (efter den 31/12)

Tillträde 2023-04-01 eller enligt överenskommelse