Umeå pastorat

Beskrivning

Tegs församling är stor till ytan och rymmer både stad och landsbygd i en härlig mix. Tegskyrkan ligger på södra sidan om älven, nära centrala stan och kallades Himlaborgen på Teg när den byggdes, och det är lätt att förstå varför. Den är stor och den står stark mitt på Teg. Här delar kyrka, församlingsgård och kontor plats. Församlingen har även en distriktskyrka i Röbäck, där närhet och det lilla sammanhanget är talande.

Vår församling arbetar med öppenhet, gemenskap och värme - i vår församling ska alla kunna hitta sin plats. Kanske kan även du som präst hitta din plats i vår församling?

Du kommer att vara en del av arbetslaget i Tegs församling tillsammans med bl.a. diakoner, pedagoger och musiker. Som präst kommer du, tillsammans med andra präster, ansvara för kyrkliga handlingar, leda gudstjänster och utveckla gudstjänstlivet i församlingen. I arbetet finns olika inriktningar, men vi vill särskilt betona vikten av att vara en del i konfirmandarbetet.

Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i din roll som präst hos oss. Vi ser gärna att du är duktig på att samarbeta, har förmåga till nytänkande och trivs med att både arbeta med egna uppgifter och i team med andra. Du är prästvigd för tjänst i Svenska kyrkan. Vi utgår från att du delar Svenska kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska kyrkan.

Villkor

Tjänsten är tillsvidare, 100 % med tillträde enligt överenskommelse.

Tillträde Enligt ök
Sysselsättningsgrad 100 %