Borås pastorat

Beskrivning
Tjänsten som ekonomiassistent är placerad på administrativa avdelningen i Borås pastorat. Avdelningen består av elva medarbetare med olika administrativa uppgifter.
Borås pastorat har tidigare köpt externa ekonomitjänster, men avser nu att utföra dem i egen regi. Avdelningen arbetar för att främja en god förvaltning och att bidra till att frigöra tid och resurser för den grundläggande uppgiften. Arbetsplatsen finner du centralt i Borås bredvid Caroli kyrka.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att:

• Ansvara för att leverantörsfakturaflödet är korrekt och att betalning sker i rätt tid.
  • Ansvara för att kundreskontran är uppdaterad och korrekt.
  • Kvalitetssäkra och kontera ekonomiska underlag.
  • Ansvara för att löpande bokföring är uppdaterad och korrekt.
  • Göra regelbundna avstämningar och bistå vid bokslutsarbete och revision.
  • Hantera kollekt- och kontanthantering samt Swish.
  • Kvalitetssäkra underlag inför budget och bistå vid budgetarbetet.
  • Bistå verksamhets- och budgetansvariga genom att göra resultatuppföljningar, analysera avvikelser samt vara behjälplig i arbetet med verksamhetsplaner och budget tillsammans med vår ekonom.
  • Ansvara för löpande redovisning och bokslut för de stiftelser som pastoratet förvaltar.
  • Vara ett stöd vid upprättande av rutiner inom ekonomiområdet samt identifiera eventuella utvecklingsmöjligheter.
  • Vara behjälplig med övrigt förekommande arbete inom ekonomi och övrig administration.

För att vara aktuell i denna rekrytering ska du minst ha gymnasieexamen med inriktning mot ekonomi samt flera års arbetslivserfarenhet som har gett dig praktiska kunskaper inom ekonomi- och redovisningsområdet.

För att passa för tjänsten ska du ha:

• erfarenhet av fakturering, arbete med kund- och leverantörsreskontror
  • arbetat med löpande redovisning och månadsbokslut
  • varit behjälplig i samband med budget, bokslut och revision.

En förutsättning för att lyckas i tjänsten är att du har god förståelse för redovisning och redovisningsregler. Det är meriterande om du har erfarenhet av redovisning och bokslutsarbete för stiftelser samt erfarenhet av ekonomiarbete inom Svenska kyrkan.

Du arbetar effektivt och tar ansvar för att uppgifter blir korrekt utförda och klara inom utsatt tid. Du har en bakgrund inom ekonomi eller som ekonomiassistent där du arbetat några år och tillgodogjort dig erfarenhet inom området. Noggrannhet, öppenhet och samarbetsförmåga är egenskaper som vi värdesätter samt både intresse och förmåga att hjälpa andra.

Du är van att arbeta i olika IT-verktyg, speciellt Excel och övriga program inom Microsoft 365. Vi arbetar i affärssystemet Aveny, erfarenhet från detta program är meriterande. Vi önskar att du har intresse och förmåga att sätta dig in i och lära dig nya system.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Intervjuer kommer att genomföras 4, 8 och 9 maj.

Tillträde 1 september 2023
Löneform månadslön