Kyrkokansliet

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet. Tillsammans med kyrkor, organisationer och frivilliga över hela världen arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer. Arbetet sker tillsammans med partner i Afrika, Asien, östra Europa, Latinamerika och Mellanöstern och har stor spännvidd, från arbete med långsiktigt utvecklingssamarbete, humanitära insatser till påverkansarbete på lokal och global nivå. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer. www.svenskakyrkan/act

Vi har en ny roll som verksamhetshandläggare med fokus på utlandsanställd personal för Act, är det du?

Vår verksamhet

Sektionen för partnersamverkan ansvarar för samverkan och kapacitetsutveckling med partnerorganisationer och rättighetsbärare i enlighet med Act Svenska kyrkans uppdrag, strategisk plan, avtalskrav och åtaganden gentemot partner.

I sektionens uppdraget ingår att

• Utveckla, samordna, leda och säkerställa genomförande av regionala program och akuta humanitära insatser i samarbete med andra sektioner
  • Säkerställa beredning, handläggning, uppföljning, rapportering och kvalitetssäkring av anslag, insatser och avtal i samverkan med partner samt besluta om anslag enligt delegationsordning
  • Ta fram finanseringsstrategi och i samarbete med övriga sektioner löpande bidra till att säkerställa finansiering inom respektive program
  • Genomföra strategi för ökad närvaro i programländer
  • Tillhandahålla stöd till Act Svenska kyrkans internationellt placerad personal
  • Löpande samordna med avdelningschefens stab och KLIV i ekumeniska sammanhang

Dina arbetsuppgifter

Du kommer vara ett stöd till sektionsledningen och bidra till att genomföra strategi för ökad närvaro i programländer och tillhandahålla stöd till Act Svenska kyrkans internationellt placerade personal.

• I samarbete med ansvarig chef och HR initiera och driva viserings- och tillståndsprocesser för Act Svenska kyrkans internationellt placerade personal, samt därigenom bygga upp kunskap och kompetens om ländernas viserings- och tillståndsprocesser.
  • Ha direkt kontakt med den utsända och eventuell samarbetsorganisation för att lösa praktiska arrangemang gällande bostad, transport, medföljande familj etc.
  • Ta fram och säkerställa tydliga och organisationsgemensamma rutiner för de olika faserna i arbete med internationellt placerad personal; förberedelse, stationering/anställning, avslut och hemkomst.
  • Bistå sektionsledningen med praktisk planering av introduktionsfas och vid hemkomst under regelbundna uppstarts- och planeringsveckor på kansliet
  • Samarbeta nära och utgöra avdelningens kontaktperson till HR-avdelningens mobility team, samt till säkerhetsfunktionen.
  • På uppdrag av sektionschef bistå med arbetsuppgifter relaterade till genomförande av Act Svenska kyrkans strategi för ökad närvaro.

Du rapporterar direkt till sektionschef för partnersamverkan.

Dina kvalifikationer och kompetenser

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med utstationerad personal i andra länder. Meriterande om du har bakgrund inom personaladministration eller motsvarande arbetsuppgifter, samt om du har tidigare erfarenhet från myndighet eller politiskt styrd organisation.

Du är lösningsorienterad, flexibel och uthållig. Du är strukturerad och kan självständigt planera ditt arbete. Du har dokumenterat god samarbetsförmåga.

Du behöver vara flytande i svenska och engelska, i tal och skrift. Meriterande om du kan spanska.

Gymnasieexamen, gärna med administrativ inriktning. Högskole- eller universitetsexamen är meriterande.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid.

Vill du veta mer?

Närmare information, Karin Axelsson-Zaar rekryterande chef. Anne Rajala HR-partner

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom Vision, Malin Andrén Akavia och Andreas Sandberg KyrkA.

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan senast 19 februari.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Snarast
Ort Uppsala