Turinge-Taxinge Församling

Turinge-Taxinge församling vill med öppenhet och glädje möta människor NÄR LIVET HÄNDER och skapa plattformar för möten med den levande Guden i centrum.

Om församlingen

Församlingen omfattar Nykvarns kommun i Stockholms län, med närhet till både Södertälje och Stockholm. Kommunen ökar i befolkningsunderlag pga. stor inflyttning och ett nytt centrum växer fram mitt emot järnvägsstationen och där församlingens centrala mötesplats, Nykvarnskyrkan med Kafé Änglagott, ligger.

Vi har ytterligare två kyrkor, Turinge kyrka och Taxinge kyrka. Dessa kyrkor är populära för förrättningar. Taxinge kyrka är mer av vår sommarkyrka och ett populärt utflyktsmål. På Herrgården finns administration och gott utrymme för verksamheter för stora och små. Till församlingens glädjeämnen hör en kompetent personal som tar stort ansvar för sina olika arbetsuppgifter och engagerade förtroendevalda.

Talar du till barn, talar du till vuxna!

Tillsammans med kyrkoherde och ungdomspräst utgör du den tredje prästen i församlingen som är med och utvecklar församlingslivet när det gäller barn och familj. Församlingen har en rik barn- och familjeverksamhet med babycafé, Öppen förskola, miniorer och juniorer samt barnkörer. Vi firar Gudstjänst med SMÅ och stora en gång i månaden och någon gång per termin mässa med SMÅ och stora. I detta arbete knyts du till att vara präst och skapar möten tillsammans med barn och deras vårdnadshavare, är en bro mellan verksamhet i vardagen till söndagens fest, engagerar barn till gudstjänsten som gudstjänstvärdar och bygger vidare på den församling där alla får plats, små som stora.

Hos oss vill vi att det ska vara naturligt att prata om dopet och om den levande Guden och finnas bland människor #närlivethänder, om det så är i verksamheten eller på vårt populära Kafé Änglagott i Nykvarns centrum.

En konfirmandgrupp ingår att vara med och leda i tjänsten och det finns möjlighet att utöver barn och familjearbetet också komma med det du kan och brinner för när det gäller vuxet lärande i form av nyfikna som vill veta mer eller fördjupning av sin egen tro i form av andlig vägledning, vuxenväg till tro eller bibelstudier.

Vi söker dig som har ett brinnande intresse och engagemang för att bygga församling och möta människor i livets alla åldrar. Du vill skapa relationer och kontakter både inom och utom församlingen. Du är med och skapar en kyrka som blir en naturlig mötesplats för människor och är med och utvecklar det goda arbete som finns i församlingen. Du är glad, positiv och idérik, har lätt att få kontakt med människor och är väl förankrad i bön och i din tro.

I tjänsten ingår tjänstgöring 1-2 helger i månaden, begravningar, dop, vigslar, själavård och mission.

Körkort och tillgång till egen bil är ett krav, då du kommer att arbeta i församlingens samtliga kyrkor.

Tillträde 1 juni 2023 enl. överenskommelse.

Utdrag ut belastningsregistret uppvisas vid anställning.

För mer info om tjänsten, kontakta: Kyrkoherde Patrik Ingemansson, 070-752 71 43

Viktiga datum:

Sista ansökningsdag 13 februari, 2023.

Intervju hos domkapitlet i Strängnäs den 27 februari, 2023.

Intervju hos församlingen den 7 mars, 2023.

Tillträde 1 juni, 2023
Ort Nykvarn