Härnösands stift

Är du en strukturerad person som vill ha ett omväxlande och spännande arbete inom Svenska kyrkan? Har du känsla för service och erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete? Till stiftskansliet i Härnösand söker vi nu en vikarierande chefssekreterare med huvudsaklig uppgift att bistå biskop och stiftsdirektor med administrativt stöd.

På stiftskansliet arbetar vi för församlingarnas bästa. Vi skapar ändamålsenliga och hållbara förutsättningar att vara kyrka i dag, samtidigt som vi rustar för den kyrka vi vill se i framtiden. Tjänsten som chefssekreterare är placerad på enheten för Stöd och Service där ytterligare ett tiotal medarbetare tillsammans ansvarar för stiftskansliets interna stöd.

Biskop och stiftsdirektor har en mängd olika ansvarsområden och uppdrag vilket även gör chefssekreterarens arbetsuppgifter omväxlande. För att passa i rollen behöver du vara strukturerad och kunna ta ansvar för ditt arbete. Du har fallenhet för administration och är intresserad av att utveckla och upprätthålla välfungerande rutiner. Du vill leverera god service, är bra på att samarbeta och har förmåga att reda ut oplanerade situationer.

Ansvarsområden: i arbetsuppgifterna ingår bl.a. att

• Ta ansvar för administration och bokningar i samband med biskop och stiftsdirektors möten, resor och konferenser.
  • Samverka med biskop, stiftsdirektor och stiftskansliets handläggare i planering av visitationer och andra sammankomster.
  • Hantera biskopens kalender.
  • Ta emot samtal och förfrågningar från dem som söker kontakt med biskopen.

• Relevant eftergymnasial utbildning samt aktuell erfarenhet inom administration och service, där du till exempel arbetat med kvalificerade sekreteraruppgifter.
  • Mycket goda kunskaper i Officepaketet
  • B-körkort.
  • Arbetet innebär många sociala kontakter vilket kräver god kommunikationsförmåga. Vi ser därför att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift. Det är en fördel om du även har goda kunskaper i engelska.
  • Du är medlem i Svenska kyrkan.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Arbetstider, tjänsteställe

Tjänsten är en visstidsanställning på heltid t.o.m. 2024-08-31 med placering på stiftskansliet i Härnösand. Huvudsaklig arbetstid är måndag till fredag 08.00-16.45. Resor i tjänsten kan förekomma, ibland med övernattning. Kvälls- och helgarbete kan förekomma.

Anställningsstart enligt överenskommelse.

Härnösands stift erbjuder dig

Vi erbjuder dig en trivsam miljö centralt i Härnösand, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Vi månar om din professionella utveckling och uppmuntrar olika slags kompetensutveckling. Som anställd inom Svenska kyrkan får du tjänstepension.

Vi erbjuder även förmåner som årlig friskvårdpeng, en timmes friskvård i veckan och tillgång till företagshälsovård.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Löneform Enligt överenskommelse