Härnösands stift

Har du aktuell erfarenhet som registrator och är intresserad av ett utvecklande arbete inom Svenska kyrkan? Har du ett starkt driv att skapa ordning samt en pedagogisk förmåga att motivera och engagera andra inom området? Då kan det vara just dig vi söker!

På stiftskansliet arbetar vi för församlingarnas bästa. Vi skapar ändamålsenliga och hållbara förutsättningar att vara kyrka i dag, samtidigt som vi rustar för den kyrka vi vill se i framtiden. På stiftskansliet finns ca 50 medarbetare. Tjänsten som registrator är placerad på enheten för Stöd och Service där ytterligare ett tiotal medarbetare tillsammans ansvarar för stiftskansliets interna stöd.

För att passa i rollen är du serviceinriktad, och du bidrar till att upprätthålla och utveckla goda rutiner inom ditt ansvarsområde. Du har lätt för att samarbeta med andra, är noggrann och ansvarstagande.

Det är viktigt att du identifierar dig med kansliets kärnvärden:
Integritet – Vi är objektiva, sakliga och konsekventa
Engagemang – Vi är intresserade, nyfikna och stödjande
Lärande – Vi är öppna, utvecklande och ansvarstagande

Ansvarsområden: i arbetsuppgifterna ingår bl.a.

• Sedvanliga registratorsuppgifter som att registrera inkommande, utgående och upprättade handlingar.
  • Att på begäran lämna ut allmänna handlingar.
  • Att öppna och fördela inkommande post.
  • Att hålla utbildningar inom dokument- och ärendehantering både inom kansliet och gentemot församlingar och pastorat.
  • Att aktivt bidra till att både förvalta och utveckla stiftskansliets dokument- och ärendehantering och andra administrativa processer.

• Registratorutbildning eller annan likvärdig utbildning till exempel inom arkiv- och informationsvetenskap samt aktuell erfarenhet av arbete som registrator.
  • Goda kunskaper i offentlighet och sekretess.
  • Goda kunskaper i Office-paketet.
  • B-körkort.
  • Erfarenhet av diarieföring i dokument- och ärendehanteringssystem. På stiftskansliet arbetar vi i Public 360.
  • Pedagogisk förmåga. Du har goda färdigheter i muntlig framställning formulerar dig väl i tal och skrift på svenska.
  • Du är lojal med Svenska kyrkans värderingar. För tjänsten krävs medlemskap i Svenska kyrkan.

Arbetstider, tjänsteställe

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på stiftskansliet i Härnösand. Huvudsaklig arbetstid är måndag till fredag 08.00-16.45. Resor i tjänsten kan förekomma, ibland med övernattning.

Anställningsstart enligt överenskommelse.

Härnösands stift erbjuder dig

Vi erbjuder dig en trivsam miljö centralt i Härnösand, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Vi månar om din professionella utveckling och uppmuntrar olika slags kompetensutveckling. Som anställd inom Svenska kyrkan får du tjänstepension.

Vi erbjuder även förmåner som årlig friskvårdpeng, en timmes friskvård i veckan och tillgång till företagshälsovård.

Löneform Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %