Härnösands stift

Har du erfarenhet av kvalificerat HR-arbete? Vill du stödja chefer i att skapa en hållbar och stimulerande arbetsmiljö? Till stiftskansliet i Härnösand söker vi nu en HR-ansvarig.

På stiftskansliet arbetar vi för församlingarnas bästa. Vi skapar ändamålsenliga och hållbara förutsättningar att vara kyrka i dag, samtidigt som vi rustar för den kyrka vi vill se i framtiden.
På stiftskansliet arbetar ca 50 medarbetare. Tjänsten som HR-ansvarig är för närvarande placerad på enheten för Stöd och service där ytterligare ett tiotal medarbetare tillsammans ansvarar för stiftskansliets interna stöd.
För att passa i rollen är du fast förankrad i arbetsgivarperspektivet, strukturerad och utvecklingsinriktad. Du har ett coachande och samarbetsorienterat arbetssätt.

Det är viktigt att du identifierar dig med kansliets kärnvärden:
Integritet – Vi är objektiva, sakliga och konsekventa
Engagemang – Vi är intresserade, nyfikna och stödjande
Lärande – Vi är öppna, utvecklande och ansvarstagande

Ansvarsområden: i arbetsuppgifterna ingår bl.a.

• Att säkerställa och utveckla kansliets arbete inom arbetsgivarfrågor som arbetsrätt, kollektivavtal och systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Att arbeta både strategiskt och operativt på organisations-, grupp- och individnivå med HR-frågor
  • Att utgöra ett kvalificerat stöd till organisationens chefer i HR-frågor
  • Att utveckla rutiner, processer och styrande dokument i HR-frågor
  • Sedvanliga administrativa uppgifter inom ansvarsområdet

• Akademisk examen, exempelvis från PA-programmet eller annan likvärdig utbildning tillsammans med minst fem års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete.
  • Gedigen kunskap i arbetsrättsliga frågor och gedigen erfarenhet av förhandling och samverkan med fackliga parter.
  • Gedigen erfarenhet av att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Erfarenhet av att självständigt driva och i samarbete med organisationen utveckla det operativa och strategiska HR-arbetet för att stärka verksamheten.
  • Mycket goda kunskaper i svenska språket.

Du är lojal med Svenska kyrkans värderingar och för tjänsten krävs medlemskap i Svenska kyrkan.

Arbetstider, tjänsteställe

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på stiftskansliet i Härnösand. Huvudsaklig arbetstid är måndag till fredag 08.00-16.45. Resor i tjänsten kan förekomma, ibland med övernattning.
Anställningsstart enligt överenskommelse.

Härnösands stift erbjuder

Vi erbjuder dig en trivsam miljö centralt i Härnösand, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Vi månar om din professionella utveckling och uppmuntrar olika slags kompetensutveckling. Som anställd inom Svenska kyrkan får du tjänstepension.

Vi erbjuder även förmåner som årlig friskvårdpeng, en timmes friskvård i veckan och tillgång till företagshälsovård.

Löneform Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %