Umeå pastorat

Beskrivning

Är du en diakon som trivs både i församlingens verksamhet med gudstjänster, äldre och som gärna finns med i pastoratsgemensam diakoni för de mest utsatta i Umeå – då är detta en tjänst för dig. Vi söker nu ytterligare en diakon som tillsammans med övriga anställda och volontärer blir en viktig del av diakonicentralens verksamhet för särskilt utsatta grupper.

Diakonicentralen i centrala Umeå är en plats för den gemensamma diakonin i Umeå pastorat. Här finns mottagning för ekonomisk rådgivning och för juridisk rådgivning i asylärenden. Diakonicentralen är också en plats för samtal och möten både enskilt och i grupp. Här möts även pastoratets sorgegrupper. Diakonicentralen är också navet i Umeå pastorats diakoni för särskilt utsatta grupper och är en del av alla församlingars diakonala verksamhet. En stor del av de vi möter är i behov av stöd i mötet med samhällets olika funktioner, vi kallar det samhällsguidning.

Tjänsten är placerad vid Diakonicentralen och innefattar även tjänstgöring i Tegs församling. Som diakon är du en del arbetet med ekonomisk rådgivning och som samhällsguide. En del av tjänsten är kopplat till mötesplats och härbärge för utsatta EU-migranter och andra personer som tillfälligt vistas i Umeå. Som en del i diakoni-teamet i Tegs församling deltar du i församlingens diakonträffar och stormöten. Du tjänstgör regelbundet i gudstjänst och i besök på äldreboende, samt ansvarar för att leda Tegs församlings engagemang för internationell diakoni och mission, via ACT Svenska kyrkan.

Vi söker dig som är diakonvigd i Svenska kyrkan samt har erfarenhet av socialt arbete. Du har ett grundmurat förtroende för för varje människas inneboende kraft och egenmakt och ser dig själv som en möjliggörare snarare än en hjälpare. Du arbetar väl såväl självständigt som tillsammans med andra.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och utgår från att du delar Svenska Kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska Kyrkan.

Meriterande

• Erfarenhet av ekonomisk rådgivning
  • Kunskap om samhällets sociala instanser och mötet med dem
  • Kunskap om Act Svenska kyrkan

Villkor

Tjänsten är på heltid och tillträde sker enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev, CV och diakonibrev senast den 15 maj.

Svenska kyrkan i Umeå utgörs av sex församlingar som samverkar inom Umeå pastorat. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, HR-funktion samt kommunikationsenhet. Där finns även den gemensamma Diakonicentralen.

Ort Umeå
Län Västerbottens län