Växjö Stift

Växjö stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift och består av 176 församlingar i Småland och på Öland. Stiftets grundläggande uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet. Stiftskansliet, där ca 60 personer arbetar, är beläget i det vackra området kring Östrabo i Växjö.

Vill du vara med och forma en ny enhet och tillsammans med kollegorna fortsätta att utveckla och effektivisera arbetet och processer? Gillar du att driva utvecklingsprocesser och projekt? Är du en trygg ledare som ser till både människor och resultat? Vill du jobba på en av Växjös allra vackraste arbetsplatser? Välkommen till oss på Växjö stiftskansli!

Arbetsbeskrivning

Som enhetschef ansvarar du för ett tiotal medarbetare som arbetar med framför allt intern service och gemensamma frågor. Enheten omfattar administrativt stöd till verksamheten, växel, vaktmästare, trädgårdsmästare och husföreståndare. Syftet med enheten är dels att underlätta för övriga enheter på kansliet att bidra till arbetet i församlingar och pastorat runt om i Småland. I enheten ligger också arbetet med att underhålla biskopsgården Östrabo i ett bra och representativt skick och att hantera den representation som sker inom ramen för biskopens uppdrag. Förutom personal- och budgetansvar ansvarar du för att service och kvalitet upprätthålls och utvecklas. Du arbetar nära dina medarbetare i ett operativt ledarskap, du inspirerar och får dem att växa och utvecklas i sina roller. Service är ett ledord och du arbetar kontinuerligt för att tillsammans med medarbetarna utveckla arbetet och underlätta för verksamheten.

I ditt uppdrag kommer du också att driva interna utvecklingsprojekt och processer, både själv och tillsammans med kollegor på kansliet. Som enhetschef ingår du i stiftskansliets ledningsgrupp, där du tillsammans med övriga chefer arbetar för utveckling av hela stiftsorganisationen. Du rapporterar till stiftsdirektorn.

Vem vi söker

Vi tror att du har en akademisk utbildning inom ett relevant område. Du är trygg i ditt ledarskap och har erfarenhet från t ex kundservice, facility management eller liknande. Du drivs av att ge service och se resultat, och av att arbeta nära människor. Du skapar tillitsfulla relationer och leder med tydlighet. Dina erfarenheter omfattar utvecklingsarbete och förändringsledning. Har du dessutom erfarenhet från inköp och projektledning är det meriterande. Du har B-körkort. Självklart delar du Svenska kyrkans värderingar, och vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen till ett roligt och utvecklande arbete, tillsammans med trevliga och kompetenta kollegor i den vackra miljön kring biskopsgården Östrabo!

Övrigt om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Tillträde omgående, eller efter överenskommelse.

Mer information

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta stiftsdirektor Camilla Ruben,
tel. nr 0470-77 38 87 eller HR-generalist Therese Lindén tel. nr 0470-77 38 66.

Välkommen med din ansökan senast den 2023-08-20.

Intervjuer planeras till den 24/8 och 25/8.

Ange diarienummer S 2023-0338 i din ansökan

Tillträde Snarast eller efter överenskommelse