Kalmar Pastorat, Sankta Birgitta församling

Kalmar pastorat har drygt 23 000 medlemmar och omfattar fem församlingar, krematorium, begravningsplatser samt administrativa stödfunktioner, tillsammans ungefär 85 medarbetare.

Som första församling i Sverige söker vi nu en kyrkorumspedagog till S:ta Birgitta i Kalmar! En tjänst för dig som vill vara med och bygga en levande församling för alla åldrar med fokus på att förtydliga och lyfta fram kyrkorummets kristna budskap, funktion och betydelse för dess besökare och kyrkans verksamhet!

Vi erbjuder:

En tjänst för dig som tillsammans med anställda och ideella medarbetare vill vara med och forma framtidens kyrka i ett pastorat med ett rikt och varierat gudstjänstliv! Här finner du ett av Kalmarbygdens mest spännande och moderna kyrkorum, vilket förenar ljus och rymd med närhet och delaktighet i en församling som gillar allt som händer i vår kyrka! Tjänsten som kyrkorumspedagog är en, för pastoratet, helt ny roll där församlingen vill se över kyrkorummets möjligheter ur ett nytt perspektiv. Du ingår i ett arbetslag som består av en musiker, en diakoniassistent, en pedagog och två präster som arbetar nära varandra, samt i pastoratets pedagogkollegium.

Arbetsuppgifterna:

Som kyrkorumspedagog i S:ta Birgitta församling är du den som har fokus på kyrkans besökare. Du arbetar med att lyfta fram kyrkorummets kristna budskap, funktion och betydelse för dess besökare och kyrkans verksamhet genom kyrkopedagogik. Du tjänstgör vid gudstjänster, kyrkliga handlingar och evenemang såsom konserter och andra tillställningar och är med och leder de regelbundna bönerna under veckan. Du är en stor del i församlingens arbete med skolor och andra externa kontakter där du arbetar med att guida och berätta om kyrkorummet. Du kommer också att vara en del av församlingens barn-och ungdomsarbete med särskilt ansvar för att berätta om kyrkorummet. Vidare svarar du för att bygga upp ”Vägkyrkan” samt för tillsyn och underhåll av kyrkliga inventarier, genomföra regelbunden tillsyn av berörda fastigheters ytor, utrymmen och anläggningar. Viss administration och enklare lokalvård kan också komma att ingå i tjänsten.

Kvalifikationer:

Vi söker dig med tidigare erfarenhet av arbete i församling som är nyfiken på en ny roll. Du ser det som viktigt att skapa förutsättningar för människor att växa i sin kristna tro. Du får gärna vara utbildad pedagog eller ha studerat kyrkorumspedagogik alternativt ha annan likvärdig utbildning. Har du dessutom några års arbetslivserfarenhet med barn- och ungdomar är det ett plus. Du ska vara medlem i Svenska Kyrkan och dela dess värderingar. Goda kunskaper i Office-paketet är grundkrav för tjänsten. B-körkort är ett krav.

Personliga egenskaper:

Du ska tycka om att arbeta med människor och kunna bemöta dem på ett professionellt sätt i alla lägen. Du är flexibel och har hög servicegrad. Du är en person som har förmågan att skapa förtroende hos både besökare och medarbetare och du har god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du har förmågan att självständigt kunna prioritera och planera ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt. För oss är det också självklart att du värdesätter olikheter, förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar oss människor. Du bör också känna dig trygg i att hålla andakter. Tjänsten förutsätter även att du är flexibel och ser lösningar i stället för hinder. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor:

Tillsvidare, 100% tjänstgöring med tillträde efter överenskommelse. Helg- och kvällstjänstgöring ingår i tjänsten. Provanställning tillämpas.

Tillträde Efter överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100