Umeå pastorat

Vill du möjliggöra för ungdomar och unga vuxna att finna delaktighet och gemenskap?
Vill du vara med i arbetet att vara kyrka i en mångkulturell stadsdel där regnbågens alla färger får ta plats?

Om arbetsplatsen

Ålidhems församling är en av sex församlingar i Umeå pastorat. Församlingen ligger i en expansiv del av Umeå och präglas av närheten till universitetet och Norrlands universitetssjukhus, som båda ligger i närheten av Ålidhemskyrkan. Ålidhems församling har ca 13 000 medlemmar, ett 40-tal anställda och omfattar Ålidhemskyrkan, Carlskyrkan (samarbetskyrka) Kyrkhörnan, Kyrkstugan och kyrkan på Campus. Arbetslaget präglas av mycket värme och kreativitet. Vi går mot att arbeta mer syftesdrivet och tillitsbaserat.

I uppdraget ingår

att vara en del av konfirmandteamet i Umeå pastorat, vilket innebär att ansvara för planering och genomförande av konfirmandläger i samarbete med kollegor och unga ledare.
att vara en del i vårt skolarbete riktat till högstadie- och gymnasieåldern.
att främja hälsa, skapa mötesplatser, motverka ensamhet och utsatthet för ungdomar och unga vuxna.
att jobba tillsammans med övriga medarbetare i arbetslaget i församlingen och på plats i Ålidhemskyrkan.

Vi söker dig som är församlingspedagog med kyrklig profil eller med annan pedagogisk utbildning.
Du trivs när du får söka nya vägar och utveckla verksamhet tillsammans med både anställda och ideella medarbetare. Vi ser gärna att du tycker om att skapa nya kontakter, är flexibel och trygg. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Meriterande är om du har vana att leda sång och spelar något instrument.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 75 % med tillträde 230821 eller enligt överenskommelse. I Umeå är konfirmandarbetet en pastoratövergripande verksamhet med stort fokus på lägerverksamhet under sommarmånaderna. Viss del av vårt ungdomsarbete sker på helger och kvällar.

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Svenska kyrkan i Umeå utgörs av sex församlingar som samverkar inom Umeå pastorat. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, HR-funktion samt kommunikationsenhet. Där finns också en gemensam Diakonicentral.

Vi ser fram emot din ansökan!

Anställningens omfattning Deltid
Tillträde 21/8 2023