Kyrkokansliet

Svenska kyrkans vision för det internationella arbetet är helad skapelse och mänsklighet i samhörighet, rättvisa, frihet och fred. Arbetet sker tillsammans med partner i framförallt Afrika, Asien, östra Europa, Latinamerika och Mellanöstern. Det har stor spännvidd, från arbete med långsiktigt utvecklingssamarbete humanitära insatser och påverkansarbete på lokal och global nivå. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer.

Insamlande Copywriter till Act Svenska kyrkan.

Vår verksamhet

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen.

Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda i Uppsala och runt om i Sverige finns tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framför allt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer, människor som få andra når.

Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer. Act Svenska kyrkan finansierar sin verksamhet främst genom gåvor och institutionella medel från SIDA och EU. 2022 var den totala omsättningen 467 miljoner kronor varav 237 miljoner kronor var gåvor.

Din arbetsplats finns på Kyrkokansliet i centrala Uppsala och med närhet till centralstationen. Tjänsten finns på enheten för Insamling och engagemang som har ett brett ansvarar för att bygga kännedom samt inspirera till insamling och engagemang för Act Svenska kyrkan.

Dina arbetsuppgifter

På Act Svenska kyrkan jobbar vi teambaserat och du kommer ingå i två olika team med fokus på givare och engagerade. Det ena teamet ansvarar för nyrekrytering och det andra för lojalisering.  Din uppgift blir att skriva engagerande och konverterande texter för givarbrev samt texter för marknadsföring till nya givare.

Du kommer främst skriva för postala utskick men också bidra till digitala kanaler med marknadsföring, konverterande inlägg på sociala medier samt nyhetsbrev och texter till olika kampanjer. Förutom att själv producera material kommer du att vara bollplank till kollegor och bidra med korrläsning av texter som görs i dina och andra team.

Dina kvalifikationer och kompetenser

Vi söker dig som har flera års arbetslivserfarenhet från arbete som copywriter, gärna med erfarenhet från internationell biståndsverksamhet eller andra insamlande organisationer. Du har mycket god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team där du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och delar med dig av din kunskap och erfarenhet. Du tar egna initiativ, är lösningsfokuserad och noggrann och är noga med att hålla deadlines. Erfarenhet av Svenska kyrkans organisation och teologi är meriterande.

Då delar av vårt gemensamma arbete sker på engelska bör du även ha goda kunskaper i det engelska språket, men du förväntas inte skriva copy på engelska.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Heltid, vikariat 11 månader med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast, enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

Rekryterande chef, Tinde Carlbrand

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan. Vi vill ha din ansökan senast 13 augusti 2023.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Särskild visstidsanställning
Anställningen avslutas 2024-07-01