Uppsala stift

Vi söker dig som vill arbeta i en organisation där klimat- och miljöfrågorna ligger högt på agendan och där kvalitetsfrågorna ständigt är i fokus.

Om tjänsten

Som miljö- och kvalitetsansvarig får du ett varierat och fritt arbete med många kontaktytor med skogen som fokusområde. Du får en ansvarsfull roll där du fungerar som rådgivare till kollegor och bidrar till stiftets utveckling inom ansvarsområdet. Tjänsten passar dig som vill jobba med utveckling, är kommunikativ och som gillar att hitta lösningar på skogliga utmaningar och som trivs i en roll där du får påverka och bidra.

Huvudsakliga arbetsuppgifter som miljö- och kvalitetsansvarig:

• Ansvara för förvaltningens skogscertifiering med tillhörande uppföljningar, revisioner, avvikelser och utbildningar
  • Driva utveckling- och innovationsfrågor inom skogsbruk och naturvård kopplade emot miljö- och klimatfrågor
  • Bistå med expertis och ta fram statistik
  • Ansvar för kyrkreservaten tillsammans med distrikten

Svenska kyrkans 13 Prästlönetillgångar är tillsammans en av Sveriges största markägare. Prästlönetillgångarna i Uppsala stift omfattar ca 50 000 hektar skogs- och jordbruksmark samt en mängd sjöar och vattendrag som är belägna i länen Gävleborg, Stockholm och Uppsala. Prästlönetillgångarna ska förvaltas så effektivt som möjligt och på ett sådant sätt att de ger bästa möjliga uthålliga totalavkastning. De ska därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

Vem är du?

Vi söker dig som är erfaren inom tjänstens ansvarsområden. Du är självgående, strukturerad och bra på att skapa relationer och upprätthålla nätverk.

Vi söker dig med:

• Högre skoglig, biologisk eller motsvarande examen gärna med inriktning mot miljö
  • Kunskaper om FSC-standarden
  • Goda GIS-kunskaper, meriterande är kunskap i FAGUS-systemen
  • B-körkort, tjänsten innebär kontinuerlig närvaro både i fält och på kontor

Vi erbjuder

Vi erbjuder arbete i en stimulerande arbetsmiljö med intressanta arbetsuppgifter och goda kollegor, satsning på hälsofrämjande åtgärder, goda möjligheter till kompetensutveckling samt flexibilitet att kunna förena arbete och privatliv. Vi hoppas att du vill vara med och bidra till stiftets övergripande vision om att skapa en hållbar gemenskap där liv och tro kan växa.

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tillträde Snarast möjligt
Ort Uppsala