Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Svenska kyrkan har arbetat med att vara kyrka på nätet i över tio år. Vi har skapat en kyrklig närvaro på sociala medier som bygger på engagemang och gott bemötande, personliga svar och en smula humor. Vi brinner för att skapa rum för samtal och delande av tro och liv.

Vi söker dig som är strategisk, frimodig och idérik. Och vi vill att du leder och samordnar arbetet för sociala medier.

Vår verksamhet

Kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet ansvarar för att ge ett effektivt kommunikationsstöd för Svenska kyrkans gemensamma bästa, hålla samman kommunikationen och bidra till att kyrkokansliet fungerar som en sammanhållande kraft för hela Svenska kyrkan. Totalt arbetar knappt 40 personer på avdelningen. Sociala medier-redaktionen ingår i enheten för press och sociala medier. På enheten, som leds av presschefen, arbetar tre redaktörer, en nätpräst och fyra pressekreterare.

Vi söker nu dig som brinner för kommunikation, sociala medier och kristen tro. Med dig vill vi fortsätta att bygga vidare på visionen om att vara kyrka på nätet gentemot våra följare på Facebook, Instagram och X. Tillsammans tar vi klivet in i framtiden vad gäller plattformar, innehåll och målgrupper. Utöver redaktörsuppgifterna vill vi att du är gruppledare och leder redaktionens arbete.

Arbetet innebär viss jourtjänstgöring kvällar och helger.

Som sociala medier-redaktör hos oss kommer du att:

• Producera innehåll för våra kanaler, vilket innefattar content, bild och rörlig bild
  • Moderera kommentarer och svara på meddelanden i sociala medier
  • Vara trygg med att samtala med människor i utsatthet
  • Svara på allmänhetens frågor om tro, verksamhet och lära
  • Arbeta med omvärldsbevakning, utbilda och föreläsa internt
  • Leda redaktionens arbete – strategi, planering och kreativa möten

För den här tjänsten söker vi dig som:

• Har fingertoppskänsla för ord som når fram och berör
  • Tycker att innehåll blir bättre av kreativa processer i grupp
  • Tar stort eget ansvar, är noggrann och är van att jobba i både korta och långa projekt
  • Har en portofolio med content som innefattar copy, bild och rörlig bild, från olika sociala medieplattformar
  • Har kunskaper om och erfarenhet av GDPR-arbete
  • Kan leda en kreativ grupp framåt för att utveckla arbetet med att vara kyrka på nätet

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet.

Läs mer om vår värdegrund här

Vi erbjuder

• Ett resursstarkt team av professionella kollegor som stöttar och sporrar varandra att utvecklas och våga pröva nytt
  • Utrymme att arbeta både strategiskt och operativt
  • Möjlighet att utveckla din talang för projektledning och digitala kampanjer
  • Hybridarbete och årsarbetstid
  • Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse

Välkommen att kontakta enhetschef Lotten Rudin lotten.rudin@svenskakyrkan.se
Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Ansökan

Välkommen med din ansökan!

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde enligt ö.k.
Ort Uppsala