Uppsala stift

Med en ny strategi som utgångspunkt är Uppsala stift inne i ett förändringsarbete. En ny kansliorganisation med justerad inriktning skapar förutsättningar att möta de kommande årens utmaningar. Stiftskansliets uppgift är att arbeta tillsammans med församlingar och pastorat för att stärka hållbara gemenskaper där tro och liv kan växa. Vi som arbetar på stiftskansliet har verksamheten i fokus, tänker långsiktigt, tar ansvar för ekonomi och låter oss inspireras av våra vänkyrkor. Välkommen att söka tjänst och bidra till liv och utveckling i Uppsala stift.

Är du en noggrann och strukturerad pressekreterare med flera års erfarenhet? Då kanske du är vår nya kollega! Just nu söker vi en pressekreterare till oss på Uppsala stift!

Om tjänsten

I rollen som pressekreterare ligger stort fokus på proaktivt arbete för att göra stiftets verksamhet synlig. Detta innebär bl a att utveckla och upprätthålla kontakt med media. Pressekreterartjänsten har en central roll inom organisationen. Du kommer ha ett nära samarbete med både biskopen och stiftsdirektor. I tjänsten ingår också omvärldsbevakning och utveckling av rutiner, arbetssätt och policys.

Huvudsakliga arbetsuppgifter som pressekreterare:

• Strategiskt och operativt press- och mediaarbete
  • Press- och mediakontakt
  • Proaktivt arbete med media (ex. vid visitationer, publikationer mm)
  • Samordning och beställning av mediaproduktion
  • Medieträning av talespersoner i Uppsala stift
  • Press- och media stöd och samordning till ledning och församling/pastorat vid kriser
  • Representera stiftet inom verksamhetsområdet

Vem är du?

Vi söker dig som trivs i händelsernas centrum och med stort uppdragsfokus tar du dig an dina arbetsuppgifter på ett noggrant och strukturerat sätt. Du har lätt för att samarbeta och din goda kommunikativa förmåga använder du med enkelhet i både tal och skrift. Du motiveras av att självständigt driva ditt arbete i nära samarbete med andra kollegor inom stiftsorganisationen.

Vi söker dig med:

• Journalistexamen eller motsvarande med inriktning kommunikation och media
  • Bred yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdet både inom operativt och strategiskt arbete
  • Erfarenhet av att skapa och leda utbildningar
  • Stort intresse av digitala kommunikationsverktyg
  • Meriterande är erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation/intresseorganisation och/eller arbete inom Svenska kyrkan

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som
nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner.

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tillträde Snarast möjligt
Ort Uppsala