Uppsala stift

Med en ny strategi som utgångspunkt är Uppsala stift inne i ett förändringsarbete. En ny kansliorganisation med justerad inriktning skapar förutsättningar att möta kommande årens utmaningar. Stiftskansliets uppgift är att arbeta tillsammans med församlingar och pastorat för att stärka hållbara gemenskaper där tro och liv kan växa. Vi som arbetar på stiftskansliet har verksamheten i fokus, tänker långsiktigt, tar ansvar för ekonomi och låter oss inspireras av våra vänkyrkor. Välkommen att söka tjänst och bidra till liv och utveckling i Uppsala stift.

Vill du bli en av nyckelspelarna med stort eget ansvar på Svenska kyrkans resa mot framtiden med stora möjligheter och utmaningar? Då kanske du är vår nya kollega! Vi söker just nu en verksamhetsutvecklare till oss på Uppsala stift!

Om tjänsten

Inom enheten Servicebyrå Utveckling arbetar vi med stiftsorganisationens olika uppdrag som bidrar till en god förvaltning och utveckling av stiftets församlingar och pastorat genom avgiftsbelagt främjande, råd och stöd. Enheten ansvarar även för växeltelefonin inom flera stift. Här kommer du in som en nyckelspelare med stort eget ansvar och möjlighet att påverka Svenska kyrkans resa mot framtiden inom verksamhetsområdena. Enheten ska främja församlingarnas bärkrafter på ett lyhört och strukturerat sätt där vi tillsammans sätter mål och riktlinjer.

Då fokus i denna roll är att utveckla verksamheten för att stödja och främja församlingar och pastorats arbete inom Uppsala stift, samt utveckla telefoniservice till hela Svenska kyrkan, innebär tjänsten en del resor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter som verksamhetsutvecklare:

• Utreda och implementera nya verksamhetsområden för avgiftsbelagt främjande
  • Driva och utveckla arbetsprocesser och rutiner
  • Upprätta kostnadsanalyser och kalkyler
  • Inventera församlingars behov
  • Bidra till och utreda samverkansmöjligheter
  • Verksamhetsutveckling av telefoniservice innehållande bl.a.:
    • Avstämningar/möten med personal, konsulter och leverantörer
    • Effektiviseringar
    • Statistikinhämtning
    • Utveckling av nya tjänster

Ditt arbete kommer bedrivas i tätt samarbete med närmaste chef.

Vem är du?

Vi söker dig som har god förmåga att utifrån dina kunskaper skriftligt och muntligt kommunicera och samarbeta med såväl experter som lekmän och långsiktigt skapa goda relationer. Som person är du strukturerad, van att ta egna initiativ och har ett brett perspektiv på frågor gärna från olika branscher. För att klara uppgifterna behöver du självständigt kunna utreda och driva ärenden samt ha god förmåga att prioritera och lösa problem. Du har erfarenhet av strategiarbete. Tjänsten innebär även att konsultativt och pedagogiskt arbeta med avgiftsbelagt råd och stöd.

Vi söker dig med:

• Eftergymnasial utbildning som är relevant inom sakområdena
  • Relevant flerårig arbetslivserfarenhet
  • Erfarenhet av strategiarbete i någon form
  • Erfarenhet av dokumentation och problemlösning
  • Erfarenhet av effektiviseringar, upprätta rutiner, nya verksamhets-/affärsområden
  • Erfarenhet av att sammanfatta och sammanställa information på ett tydligt och adekvat sätt, både i form av muntliga presentationer och i skrift
  • B-körkort

Meriterande:

• Eget budgetansvar eller arbetat mot ekonomiska mål
  • Liknande arbete inom eller för Svenska kyrkan

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som
nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner.

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tillträde Snarast möjligt
Ort Uppsala