Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Enheten förpolicydialog söker en policyrådgivare.

Vår verksamhet

Tjänsten är placerad på enheten för policydialog på avdelningen för kyrkoliv på Svenska kyrkans kyrkokansli. Enheten har som uppdrag stärka och stödja nationell nivås företrädarskap och kapacitet i policy- och påverkansarbetet. Enheten ansvarar också för utveckling av kyrkokansliets arbete med samhällskontakter och påverkansinsatser på nationellt och EU-nivå.

Läs gärna mer på www.svenskakyrkan.se

Dina arbetsuppgifter

Som policyrådgivaren hos oss är du med och bidrar till Svenska kyrkans arbete med omvärldsbevakning, strategiskt analys- och utredningsarbete och beredning av ärenden utifrån det aktuella samhällsläget och pågående lagstiftningsprocesser. Arbetet innebär även en nära samverkan med ekumeniska och civilsamhällesaktörer.

Dina kvalifikationer

Du har relevant akademisk examen, är väl förtrogen med Svenska kyrkans organisation och verksamhet och en vana att ta fram beslutsunderlag och bereda ärenden. Erfarenhet av påverkansarbete och samverkan inom civilsamhället är meriterande, så även sakkunskap och nätverk inom områden där Svenska kyrkans har verksamhet. Vi söker i första hand dig om arbetar för eller tidigare arbetat för Svenska kyrkan. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar och är intresserad av Svenska kyrkans roll i samhället.

Du är van att arbeta under tidspress och har mycket god skriftlig framställan på svenska och engelska. Du sätter dig snabbt in i nya frågeställningar, arbetar gärna självständigt och levererar vid givna deadlines. Du har god administrativ, organisatorisk förmåga och datorvana.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 100 % med tillträde enligt överenskommelse, till och med 2025-08-31.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta Ariane Rodert, chef vid enheten för policydialog,
ariane.rodert@svenskakyrkan.se, 018-16 99 74

Fackliga företrädare, Malin Andrén för Akavia och Andreas Sandberg för KyrkA.

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad 100