Härnösands stift

Har du erfarenhet av begravningsfrågor eller beredskapsfrågor på ledningsnivå inom Svenska kyrkan? Vill du vara en del i ett team som jobbar med att utforma hur vi ska vara kyrka i framtiden? Till stiftskansliet i Härnösand söker vi en utredare inom tillsyn.

På stiftskansliet arbetar vi för församlingarnas bästa. Vi skapar ändamålsenliga och hållbara förutsättningar att vara kyrka i dag, samtidigt som vi rustar för den kyrka vi vill se i framtiden.

På stiftskansliet arbetar ca 50 medarbetare. Tjänsten som utredare inom tillsyn ingår i enheten struktur och utveckling. I tjänsten ingår att arbeta i team med tillsynsfrågor kopplade till domkapitel. Detta inom områden såsom begravningsverksamhet och beredskap, samt övrig tillsyn.

Ansvarsområden: i arbetsuppgifterna ingår bland annat:

• Att utreda i tillsynsfrågor gentemot församlingar och pastorat inom begravningsverksamhet, beredskap samt övrig tillsyn.
  • Att stödja och medverka i förändringsarbete med anledning av tillsyn
  • Att leda eller medverka i framtagandet av strategier, planer mm
  • Sedvanliga administrativa uppgifter inom ansvarsområdet

För att passa i rollen är du strukturerad, kommunikativ och har gott omdöme. Du har ett analytiskt och relationellt arbetssätt.

• Akademisk examen
  • Lämplig erfarenhet inom utredningsområdet
  • Mycket goda kunskaper i svenska språket.
  • Du är lojal med Svenska kyrkans värderingar och för tjänsten krävs medlemskap i Svenska kyrkan.
  • B-körkort

Meriterande

• Erfarenhet av strategiskt arbete inom kyrkogårdsverksamhet
  • Erfarenhet av strategiskt beredskapsarbete
  • Erfarenhet av arbetsledning inom Svenska kyrkan

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Det är viktigt att du identifierar dig med kansliets kärnvärden:

Integritet – Vi är objektiva, sakliga och konsekventa

Engagemang – Vi är intresserade, nyfikna och stödjande

Lärande – Vi är öppna, utvecklande och ansvarstagande

Arbetstider, tjänsteställe

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på stiftskansliet i Härnösand. Huvudsaklig arbetstid är dagtid måndag till fredag. Resor i tjänsten förekommer, ibland med övernattning. Anställningsstart enligt överenskommelse.

Härnösands stift erbjuder

Vi erbjuder dig en trivsam miljö centralt i Härnösand, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Möjlighet till hemarbete två dagar i veckan. Vi månar om din professionella utveckling och uppmuntrar olika slags kompetensutveckling. Som anställd inom Svenska kyrkan får du tjänstepension.

Vi erbjuder även förmåner som årlig friskvårdpeng, en timmes friskvård i veckan och tillgång till företagshälsovård.

Löneform Individuell lönesättning
Ort Härnösand